Wcześniejsza spłata kredytu lub pożyczki - co warto wiedzieć? - TRUST.ORG.PL

Wcześniejsza spłata kredytu lub pożyczki – co warto wiedzieć?

Wcześniejsza spłata pożyczki lub kredytu to popularny sposób na szybsze pozbycie się niepotrzebnych zobowiązań. Większość Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że przedwczesne rozliczenie się z pożyczkodawcą jest opłacalne pod względem finansowym, ale nie do końca rozumie wszystkie zalety i wady takiego działania. Przygotowaliśmy krótki poradnik, z którego dowiecie się wszystko, co potrzebujecie wiedzieć na temat wcześniejszej spłaty pożyczki lub kredytu.

Wcześniejsza spłata to mniejsze koszty

Zgodnie z obowiązującym prawem każdy pożyczkodawca, czy to bank, czy instytucja finansowa, ma obowiązek umożliwić klientom wcześniejszą spłatę zaciągniętych zobowiązań. Nie tylko mogą być przy tym pobierane żadne opłaty, ale też pożyczkodawca ma obowiązek zwrotu odpowiedniej części kosztów pożyczki wprost proporcjonalnie do okresu zapisanego w umowie, który nie został wykorzystany przez klienta. Innymi słowy, za każdy niewykorzystany dzień pożyczki lub kredytu powinieneś otrzymać zwrot całości poniesionych opłat, czyli zarówno odsetek, jak i prowizji oraz innych tego typu kosztów. Oczywiście większość instytucji pożyczkowych nie dokonuje zwrotu z własnej inicjatywy. By otrzymać pieniądze za wcześniejszą spłatę pożyczki, wystarczy napisać wiadomość do pożyczkobiorcy z prośbą o dokonanie zwrotu. Można albo samodzielnie wyliczyć należną kwotę, albo po prostu zdać się w tej materii na obsługę klienta w instytucji pożyczkowej. Zwrot powinien być dokonany na konto wyszczególnione w umowie pożyczki, ale w wyjątkowych sytuacjach może być dokonany na inne konto bankowe wskazane przez pożyczkobiorcę.

Co zrobić, gdy pożyczkodawca odmawia zwrotu kosztów pożyczki?

Zdarza się, że niektórzy pożyczkodawcy wciąż odmawiają zwrotu części kosztów pożyczki należnych klientowi, nawet pomimo wyraźnych próśb i reklamacji z ich strony. O takich praktykach świadczą niedawne wyroki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, które nakazały dwóm instytucjom finansowym masowy zwrot pieniędzy wszystkim osobom, które skorzystały z pożyczek. Jeżeli pożyczkodawca odmawia dokonania zwrotu kosztów, a te zostały na sto procent wyliczone poprawnie, należy najpierw złożyć do niego reklamację, a w przypadku negatywnej odpowiedzi zwrócić się do Rzecznika Finansowego, czyli instytucji zajmującej się nieprawidłowościami na rynku finansowym. W przypadku większych kwot można też od razu zgłosić się do wyspecjalizowanej kancelarii adwokackiej, która przygotuje i złoży pozew w naszym imieniu. Warto jednak zaznaczyć, że tego typu nieuczciwości zdarzają się rzadko, a w większości przypadków wystarczy zwykła prośba wysłana do pożyczkodawcy.