Kryteria klasyfikacji klientów indywidualnych | Bank | Usługi bankowe

Kryteria klasyfikacji klientów indywidualnych

Kryteria klasyfikacji klientów indywidualnych

Naprzeciw potrzebom klienta

Banki dokonują podziału klientów i tworzą indywidualne grupy. Aby to zrobić muszą mieć wyznaczone kryteria w oparciu, o które dokonają klasyfikacji klientów indywidualnych. Dzięki temu są w stanie tworzyć wyspecjalizowane jednostki (np. banki hipoteczne) i dopasowywać swoje usługi do potrzeb klientów, a tym samym zwiększać swoją sprzedaż. Jest to więc transakcja, w której zyskują obie strony. Poniżej przedstawimy tylko kilka, najczęściej stosowanych kryteriów klasyfikacji klientów indywidualnych banku.

Kryteria klasyfikacji klientów indywidualnych

Kryterium demograficzne

Według tego kryterium klasyfikacji klientów indywidualnych banków, grupujemy podmioty według wieku, klasy społecznej czy etapu życia. Banki doskonale orientują się, że inne oczekiwania mają studenci, ludzie młodzi, ludzie w średnim wieku czy osoby starsze. Z wszystkich tych grup, jednostki finansowe zabiegają przede wszystkim o klientów młodych, w których widzą partnerów do długoletniej współpracy. Ponadto, banki cenią sobie klientów wykształconych, na stanowiskach i dobrze zarabiających. Tacy ludzie biegle poruszają się w dziedzinie finansów i chętnie korzystają z produktów, na których mogą zarobić zarówno oni jak i bank. W zamian banki oferują indywidualne dopasowanie oferty i specjalistyczne podejście. Z innych usług korzystamy także kiedy jesteśmy np. singlami, a kiedy mamy rodzinę i małe dzieci.

Kryterium geograficzne

Kryterium geograficzne klasyfikacji klientów indywidualnych dokonuje podziału na grupy według miejsca zamieszkania. Chodzi zarówno o kraj, region oraz bardziej szczegółowo miasto czy wieś. Duże znaczenie mają tu wzorce zachowań, mentalność oraz liczba mieszkańców.

Kryterium behawioralne

W tym kryterium klasyfikacji klientów indywidualnych możemy wyróżnić podmioty w oparciu o cechy osobowości.

Wyróżniamy klientów niewymagający które korzystają ze standardowych usług stacjonarnych i elektronicznych.  Kolejną grupą są klienci wymagający, czyli osoby , które korzystają z produktów, specjalistycznych oraz usługi na bardzo wysokim poziomie i o dużej jakości. Klienci indywidualni konserwatywni zainteresowane są produktami tradycyjnymi, które dobrze znają od lat. Nie interesują ich nowości wprowadzane na rynek bankowości. Klienci indywidualni skromni mają małe wymagania. Korzystają tylko z produktów najprostszych i najpopularniejszych. Klienci krytyczni korzystają z promocji i wybierają najkorzystniejsze czyli najczęściej najtańsze usługi i produkty.

Artykuł sponsorowany dla https://habzafinanse.com.pl/

 

 

Dodaj komentarz