Więcej o e-bankingu. Wybrane usługi bankowości elektronicznej. - TRUST.ORG.PL

Więcej o e-bankingu. Wybrane usługi bankowości elektronicznej.

Więcej o e-bankingu. Wybrane usługi bankowości elektronicznej.

Czym jest karta debetowa i do czego może nam się na co dzień przydać? E – banking, jako nowo rozwijająca się dziedzina usług oraz wiedzy, definiuje kartę debetową jako rodzaj narzędzia, używanego przez nas w codziennym życiu i służącego do wykonania tzw. końcowej liczby transakcji.

WYBRANE RODZAJE USŁUG W BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ.

Karty debetowe, są ściśle powiązane z rachunkiem bankowym klienta, więc będąc kontrahentem danego banku, musimy jedynie przeciągnąć kartę, aby płatność została wykonana i przeprowadzona w dalszym procesie rozliczania rachunku.

Miejsca, w których możemy wykonać transakcję za pomocą karty debetowej, są nazywane w skrócie POS tzw. punkty sprzedaży. Mogą to być obszary, określone jako punkty sprzedaży bezpośredniej jak i również te, w których dokonujemy zakupów online czy np. wypłat z maszyn bankomatów. Wypłacana przez nas suma lub kwota zakupu, jest w krótkim czasie potrącana z całości dostępnej nam liczby finansów na rachunku rozliczeniowym, którym dysponujemy.

Karat kredytowa, natomiast jest podobnie jak karta debetowa, rodzajem karty płatniczej, którą banki wydają klientom na ich żądanie, jednak odbywa się to dopiero po sprawdzeniu ich zdolności kredytowej i historii transakcji.

Karta kredytowa, umożliwia swojemu posiadaczowi, pożyczanie środków do wcześniej zatwierdzonego limitu i dokonywanie płatności za ich pomocą. Limit środków, jakim dysponujemy przyznawany jest przez banki wydające kartę. Posiadacz karty zobowiązuje się do spłaty kwoty w określonym czasie, z pewnymi opłatami, które są wyznaczone przez bank za korzystanie z karty kredytowej.

Punkt sprzedaży (POS). Jest to system punktów sprzedaży, którego nazwa odnosi się do punktu, pod względem daty, godziny i miejsca (punkt sprzedaży detalicznej), w którym klient dokonuje płatności kartą plastikową za dokonany zakup lub otrzymane usługi.

Kolejna domena e-bankingu, to elektroniczna wymiana danych (EDI), która jest nowym sposobem wśród pozostałych usług bankowości elektronicznej, na przekazywanie informacji między firmami, przy wykorzystaniu do tego celu drogi elektronicznej. EDI używa standardowego formatu, który jest odwzorowaniem konwencjonalnego formatu papierowego.

Elektroniczny transfer środków (EFT). Tym znaczeniem, określa się sytuację, gdy pieniądze są przesyłane elektronicznie z jednego banku do drugiego. Całość tego procesu, obejmuje takie działania jak polecenie zapłaty, wpłaty bezpośrednie, przelewy bankowe itp.

JAKIE PŁYNĄ KORZYŚCI Z BANKOWOŚCI ELEKTRONICZNEJ?

Możemy podzielić je na dwie grupy: korzyści dla klienta oraz korzyści jakie odnosi dzięki usługom bankowości elektronicznej, sam bank. E-banking, umożliwia dokonywanie płatności cyfrowych, co na pewno sprzyja większej przejrzystości rachunków. Daje nam też możliwość całodobowego dostępu do rachunku bankowego. Jest to bezpieczna, szybka i wygodna usługa bankowości elektronicznej, która pozwala klientom na korzystanie z usług bankowości internetowej o każdej porze dnia i w dowolnym miejscu za pośrednictwem Internetu. Bank wysyła również powiadomienia i alerty, abyśmy mogli być na bieżąco z transakcjami bankowymi i zmianami w aktualnych zasadach. Jest to wygodne i łatwe dla klientów, ponieważ nie muszą oni każdorazowo odwiedzać oddziału banku. Każdy rodzaj transakcji bankowej dokonywanej w trybie elektronicznym, podlega bankowości elektronicznej.

Niektóre banki oferują bankowość domową, w ramach której osoba posiadająca komputer osobisty może dokonywać transakcji za pośrednictwem bezpośredniego połączenia lub poprzez dostęp do witryny internetowej. Bankowość elektroniczna znacznie ograniczyła fizyczny transfer papierowych pieniędzy i monet z jednego miejsca do drugiego, a nawet od jednej osoby do drugiej. Zgodnie z obowiązującą wiedzą, bankowość elektroniczną, uznaje się za kluczowe rozwiązanie bankowości transakcyjnej.